Přípravný kurz na testy studijních předpokladů?
Loni v květnu, pár týdnů před maturitou, jsem seděla v autě, které uhánělo po kostrbaté dálnici směr Brno. Chvátali jsme, nezbývalo už příliš času. Mým cílem byla Masarykova univerzita, kde se konaly přijímací zkoušky. Tenkrát by mě to nejspíš ani nenapadlo, mé myšlenky se v tu chvíli pochopitelně ubíraly zcela jiným směrem, ale dnes, s jistým odstupem, který jsem za ten téměř rok získala, bych se ráda podělila o své zkušenosti s testy studijních předpokladů.
Koncem ledna 2009 jsem podala elektronickou přihlášku na Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity, a dál, v záplavě všech těch předmaturitních povinností, které s sebou přináší poslední ročník střední školy, jsem se o svou budoucí alma mater nijak zvlášť nestarala. V duchu jsem se přesvědčovala, že mám stále dostatek času. Samozřejmě jsem byla informována o tom, že ačkoliv se hlásím na obor dějiny umění, budu muset stejně jako všichni ostatní uchazeči projít testy studijních předpokladů. Zatím mě to však netrápilo. Napadlo mne, že v zásuvce mého psacího stolu je učebnice, která se problematikou těchto specifických testů zabývá, ale byla jsem k ní natolik shovívavá, že jsem se rozhodla nechat ji ještě nějaký ten čas odpočívat.
Tuším, že to bylo přibližně dva týdny před samotným přijímacím řízením, kdy mě jindy tichý hlásek svědomí, který tou dobou už celkem křičel na poplach, přinutil k tomu, abych se o písemné testy začala zajímat přeci jen trochu podrobněji. První seznámení s testy studijních předpokladů mi sice na krátko vyhnalo úsměv z tváře, ale zůstávala jsem vesměs optimisticky naladěna. Zjistila jsem, že test tvoří 70 otázek, které jsou rozděleny do 7 oddílů. Každý z nich je tematicky zaměřený na určitou oblast. Je v něm část, která zkoumá prostorovou představivost, dále pak symbolické, numerické, kritické a verbální myšlení, úsek týkající se analytického myšlení a úsudku a poslední ze sedmi oddílů testuje kulturní přehled potenciálního uchazeče. V roce 2009, kdy jsem testy absolvovala, byl čas na vypracování 90 minut, letos se ale pravidla pozměnila a čas byl navýšen na 100 minut. Je třeba zdůraznit, že tento typ testů neověřuje encyklopedické znalosti nabiflovaných studentů, nýbrž jejich schopnost logicky přemýšlet a uvažovat, jejich předpoklady ke studiu.
Moje studijní strategie byla velice prostá. Stáhla jsem si veškeré testy studijních předpokladů z minulých let, které jsou k dispozici na internetových stránkách Masarykovy univerzity a s vervnou se do nich pustila. S prvním problémem jsem se setkala ještě předtím, než jsem si sama stihla vyhodnotit první ze zkušebních testů. Jen málo lidí oplývá tím nekonečným štěstím všestranně nadaného génia. Bohužel, nepatřím mezi ně, a tak jsem narazila na fakt, že sice verbální část zvládám rychle a vcelku bezchybně, ale například analytické myšlení a úsudek mi zabere tolik času, že se sotva dostanu do poloviny testu. Ručička na hodinkách mi nekompromisně zavelí a já jsem nucena položit tužku.
Začala jsem spolupracovat s knihou, respektive učebnicí specializovanou na okruhy testů studijních předpokladů, která mi u leckterého příkladu objasnila postup, což mi sice na okamžik pozvedlo náladu, ale den, kdy jsem z cvičného ringu měla přejít na to skutečné bojiště, se neodvratně blížil. Moc dobře jsem si uvědomovala své slabé stránky, ale tak trochu alibisticky jsem je přehlížela. Namlouvala jsem si, že budu orientovat hlavně na to, co umím a co mi jde a zbytek se nějakým způsobem zvládne.
Zkusila jsem to a neuspěla jsem. Můj výsledný percentil nebyl nejhorší, patřil k lepšímu průměru, ale na přijetí to nestačilo. Od přírody jsem trémista, sice ne ten těžký případ, který se roztřese a zakoktá před každým veřejným výstupem, ale závisí-li na jediném dni vaše budoucnost, pak se určité dávce nervozity nevyhne ani ten nejotrlejší student. I to jistě sehrálo svou roli.
Sedíte v místnosti s mnoha dalšími lidmi, vašimi soupeři, všemožně se snažíte soustředit na jediný příklad, který vám zabral už skoro 5 minut a tak jste se rozhodli ho nevzdat, rozhlédnete se kolem a spatříte tu slečnu nalevo, jak horlivě zaškrtává odpovědi do archu, a pak uslyšíte toho kluka u okna, co ťuká tužkou o lavici pokaždé, když se zamyslí. Veškerá vaše pozornost je náhle pryč, věřte mi, i moje se rozutekla.
Tenkrát mě to opravdu mrzelo. Testy studijních předpokladů nezle dělat v jednom roce vícekrát, jako je tomu například s testy společnosti SCIO. Máte jen jednu šanci.
Domácí příprava je nezbytá, ale jen málo studentů se k ní dokáže vybičovat, a pokud ano, není vždy efektivní, tedy alespoň v mém případě taková nebyla. Mohu ale udělat „doporučení z doporučení“ od mé kamarádky, které velmi pomohl přípravný kurz na testy studijních předpokladů společnosti Tutor, zaměřený přímo na tuto problematiku. Naučila se zvládat stres a pracovat s časem, který měla k dispozici u zkoušek, což pro ni byl předtím vždy velký oříšek.
Dnes už sice studuji jinou školu, na které jsem opravdu spokojená. Přesto mě občas napadne, jaké by to bylo být v Brně.